Jom Ikut Blog Saya

Sabtu, 9 Julai 2011

Tips pengurusan pakaian sebuah keluarga bahagian 3

Saya pernah menggarap 2 bahagian tips pengurusan pakaian sebuah keluarga sebelum ini yang boleh dilihat semula di:

http://zakiahags.blogspot.com/2009/03/tips-pengurusan-pakaian-sesebuah.html

http://zakiahags.blogspot.com/2009/03/tips-pengurusan-pakaian-keluarga-2.html

Hari indah di hari Sabtu 9 Julai 2011 ini, hati saya terusik untuk menyambung garapan itu....(teringat tajuk novel Hati yang terusik garapan novelis hebat Nia Azalea :) Novel ini diterbitkan oleh Alaf 21 beberapa tahun lepas.)

Menjadi satu perkara penting dalam jadual hari Sabtu ialah mencuci pakaian anak sekolah. Hmm nampak senang kan tetapi realitinya aduh! boleh menangis kalau tangan, kaki dan mata tidak kuat. Kenapa saya berkata begitu? Tahu sahajalah pakaian sekolah anak-anak yang wajib ialah warna putih. Kekadang saya terfikir pasti mudah sedikit jika pakaian sekolah anak saya bukan berwarna putih...Fuhh!!!

Imaginasi saya pasti warna merah jambu atau ungu....ini kira warna baju anak perempuan ataupun jika nak mudah warna gelap sahaja, mudah benar hendak cuci jika dibandingkan dengan warna putih...


Mari kita berkongsi sedikit tips mencuci pakaian sekolah anak.

Tips 1:
Seperti biasa seperti yang disebutkan dalam tips yang lepas. Asingkan warna gelap dan warna lembut. Mudah nanti kerja ibu.

Biasanya saya akan mulakan tugas ini sedari hari Jumaat lagi. Basuh dahulu kain-kain / seluar-seluar sekolah dan kemeja T sukan sekolah (anak saya pasukan merah dan kuning).
Terpulang sama ada mahu mencuci tangan atau menggunakan mesin basuh. Jika menggunakan tangan, rendam dahulu. Jika menggunakan mesin basuh, lihat kadar kekotorannya. Jika sangat kotor, amalkan untuk menekan butang SOAK (rendam), EXTRA WASH dan EXTRA RINSE. Untuk menjaga kualiti pakaian ini (untuk mengelakkan berbulu atau terlalu renyuk), tekan juga butang GENTLE SPIN.
Kira selesai sudah langkah 1.

TIPS 2
Untuk pakaian berwarna putih, ada beberapa langkah yang dicadangkan untuk dipilih sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh atau cucian tangan iaitu:

2.1 Tabur bedak pada kesan kotoran berminyak (alahai anak-anak saya semacam menjadi satu kewajipan, pasti ada kesan ini pada baju atau tudung mereka....kocek baju sekolah apatah lagi...jika tidak dibuatkan kocek pada baju kurung itu kasihan pula)

2.2 Jika tidak mahu taburkan bedak seperti di atas, boleh sapukan sabun mandi. Sabun mandi ini bukan sahaja boleh digunakan kotoran berminyak malahan juga sesuai diletakkan pada kotoran yang lain contohnya kesan hitam pada bahagian bawah lengan baju atau kesan-kesan gris pada pakaian.

2.3 Jika tidak sempat juga untuk melakukan langkah 2.1 dan 2.2, sebagai alternatif boleh sapukan secair pencuci pakaian pada kesan kotoran itu. (Kita bermainlah sedikitlah dengan sabun ini ya tetapi hati-hati sabun ini mempunyai pH alkali. Tidak semua kulit dapat bertahan dengan pH alkali yang tinggi...kita perlu pilih sabun yang sesuai dengan kulit kita ya).

2.4 Satu lagi tips yang saya pernah dapat ialah jika ada kesan karat pada pakaian, boleh mencuba untuk letakkan perahan air limau kasturi/nipis. Wallahualam...Tips 2.4 ini saya tidak pernah buat lagi kerana jarang terkena.

Biasanya selepas tips di atas dipilih untuk digunakan pada pakaian barulah saya akan mencucinya. Sekiranya saya memilih cucian mesin, saya akan amalkan untuk menekan butang SOAK (rendam), EXTRA WASH dan EXTRA RINSE. Untuk menjaga kualiti pakaian ini (untuk mengelakkan berbulu atau terlalu renyuk), tekan juga butang GENTLE SPIN.

Setelah pakaian ini selesai diperah secara lembut oleh mesin basuh, saya akan melakukan langkah seterusnya iaitu nila baju. (Saya suka melihat pakaian putih yang dinila...cantik sekali warnanya).

Teringat ketika di zaman tinggal di asrama dahulu, biasanya jika ada yang telah membuat air nila, kita akan berkongsi dengan kawan-kawan yang lain pula...
Untuk saya pula, saya lebih gemar menggunakan nila cecair berbanding nila serbuk. Lebih mudah.

Sebelum saya berhenti, saya ingin berkongsi satu tips lagi iaitu:

TIPS 3
Jika mahu menila pakaian, saya syorkan untuk tidak menggunakan cecair pelembut pakaian. Berdasarkan pengalaman saya jika cecair ini digunakan bilasan terakhir pakaian putih, nila yang terhasil pada pakaian kurang cantik.

Sekian dahulu.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...