Jom Ikut Blog Saya

Selasa, 12 Julai 2011

Apa kata anda? Ada apa dengan cinta?

Topik saya hari ini mudah cinta. Saya pernah ditanya oleh seorang remaja, apakah yang boleh dibuatnya di musim cuti ini. Tanpa bertangguh, saya menjawab jadilah seorang penulis dan seperti saya dia tanpa bertangguh bertanya lagi tentang topik yang ditulisnya. Mudah sahaja jawapan saya!

Saya kata awak kan remaja tulislah mengenai topik cinta. Dia menjuih bibir. Padanya cinta itu nampak sempit tulisannya namun bagi saya tidak. Cinta itu sangat luas. Pasti ramai yang bersetuju dengan ayat saya ini. Bab ini...saya akan sambung lagi kemudian.


Saat ini saya teringat soalan yang pernah ditanyakan kepada saya. Ada kawan perempuan (yang masih bujang) bertanya apakah pandangan saya sekiranya ada lelaki yang lebih rendah tahap pengajiannya datang melamar. Saya terdiam sejenak untuk mengatur bahasa. Yalah lain orang lain pandangannya.

Saya tidak boleh pukul rata semua orang itu sama. Mungkin ayat saya nanti terlalu jujur, saya perlulah mengatur bahasa lebih baik. Saya cuba memandang contoh-contoh di sekeliling. Saya perlu berfikir dalam bagi menyelusuri topik ini. Yalah, manalah tahu kalau-kalau nasihat saya akan terus diambil bulat-bulat.


Bagi saya, ilmu sememangnya sangat penting kerana itulah harta pusaka yang diwariskan oleh abah dan emak saya kepada anak-anaknya. (Alhamdulillah atas semangat dan jerit perih yang terpaksa dilalui oleh emak dan abah sehingga saya mencapai apa yang saya miliki sekarang). Saya sentiasa ingat ayat abah dan emak saya sampai bila-bila. Namun ilmu itu secara ringkasnya boleh dimiliki melalui 2 kaedah sama ada formal atau tak formal. Ini pandangan saya ya!


Bagi yang telah memiliki sijil atau diploma atau ijazah sarjana muda atau ijazah sarjana atau phd. Tahniah! Jerit perih belajar telah terlunas. Namun saya maklum tidak semua orang ada kemampuan atau kesempatan untuk memiliki semua itu. Besar sungguh dugaan untuk menggapai awanan tinggi. Ada banyak duri dan rintangannya.


Berbalik kepada soalan kawan saya tadi. Bagi saya tidak mengapa. Yang penting pasangannya tidak bersifat jumud dalam mencari ilmu. Yang paling penting asas yang wajib diketahui sebagai seorang muslim sememangnya diketahui dan diamalkan. Yang penting juga dia bukanlah orang yang mengambil kesempatan ke atas pasangannya. Meskipun gajinya lebih kecil daripada sang isteri tetapi dia membiayai keluarganya dan isteri boleh menambah apa yang perlu. Yang penting dia menyayangi isteri dan menerima keluarga isteri sebaiknya. Isteri juga begitu.


Kata abah saya : jangan belanjakan gaji kita sebelum gaji itu sampai. Mudahkan ayat itu tetapi itulah asas perbelanjaan kita. Jangan berhutang (jika kita mampu membayar dengan tunai) dengan mengharapkan gaji kita nanti akan mampu membayarnya. Sentiasa mengukur baju di badan sendiri.


Bagi saya, kebahagiaan dan ketenangan tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Nilainya ada di hati dan di jiwa.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...