Jom Ikut Blog Saya

Jumaat, 27 Mac 2009

TIPS PENGURUSAN PAKAIAN SESEBUAH KELUARGA 1



TIPS MELIPAT PAKAIAN YANG BERKESAN DAN MUDAH DAN MENJIMATKAN MASA




Selamat Pagi
Saya baru sahaja melipat kira-kira 20 keping pakaian dan menyimpan berpasang-pasang baju.
Sebenarnya keluarga saya tidaklah begitu besar. Kami hanya berlima termasuk saya dan suami suami isteri.
Walaubagaimanapun secara jujurnya, bagi saya tugas melibatkan pakaian bukanlah satu tugasan yang mudah. Jika saya dibayar untuk menguruskan tugasan pakaian sebuag keluarga, belum tentu apa yang saya buat dapat menepati spesifikasi pakaian sesebuah keluarga.
Setiap keluarga mempunyai spesifikasi masing-masing; dan tidak terkecuali dengan saya sendiri.
Tugas pengurusan pakaian sebuah keluarga melibatkan pelbagai langkah bermula daripada:
  • Memilih dan mengkelaskan pakaian untuk dicuci


  • Mencuci pakaian


  • Menyidai pakaian


  • Menggantung dan melipat pakaian


  • Menyimpan pakaian


  • Menggosok pakaian


  • Mengemas almari yang menyimpan pakaian


  • Mencari pakaian untuk dipakai


  • Memadankan pakaian yang sesuai

Pada pagi ini saya ingin berkongsi beberapa tips mudah untuk melipat pakaian. Tugas ini tidak boleh ditangguhkan begitu lama kerana ia akan membentuk segunung pakaian dan ia akan melibatkan masa dan tenaga yang banyak.Bagi saya sendiri, tugas ini bermula daripada saya memilih pakaian untuk dibasuh. Sebagaimana yang kita maklum bahawa tidak semua pakaian boleh dicampur-adukkan untuk dibasuh menggunakan mesin basuh..... Ops saya terpaksa tangguhkan dulu penurunan ilmu mengenai tips memilih pakaian untuk dibasuh kerana ia memerlukan artikelnya sendiri untuk diperbincangkan.Untuk memudahkan tugasan melipat pakaian, ia bergantung kepada cara kita menyidai pakaian. Apa yang saya amalkan selama ini ialah:

  • Pastikan baju kurung dan kainnya digantung bersama menggunakan penyidai baju


  • Pastikan kemeja suami digantung dengan cara berbutang satu atau dua


  • Pastikan baju sekolah anak-anak digantung sepasang kecuali tudungnya


  • Pastikan semua pakaian yang berpasangan digantung bersama


  • Pastikan semua kain pelikat, kain batik dan seluar panjang suami juga digantung


  • Pakaian-pakaian kecil yang lain bolehlah disidai seperti biasa di ampaian baju.


Biasanya saya menggantung hampir kesemua pakaian dan tuala kecuali pakaian-pakaian kecil. Ini amat menjimatkan masa. Saya pernah terbaca satu artikel oleh seorang pendakwah JIM dan saya turut bersetuju bahawa tugasan melipat pakaian juga menuntut masa yang bukan sedikit dan hal ini tidak sepatutnya dijadikan halangan untuk tugas dakwah dan beliau juga turut mengutarakan idea yang sama seperti di bawah.

Bagi saya sendiri sebagai seorang wanita berkerjaya dan tiada pembantu rumah. Saya keluar selepas subuh dan hanya tiba di rumah sesudah maghrib, masa di rumah amat pendek, malah tenaga juga sudah berkurangan kerana telah diperah untuk bekerja di siang hari. Ketika artikel ini ditulis, saya sedang cuti belajar dan mendapat tajaan penuh daripada sebuah kementerian. Kini waktu saya berada di rumah juga sudah berbeza. Malah ada waktunya, meskipun saya berada di rumah; saya langsung tidak dapat melakukan sebarang kerja rumah kerana saya perlu mengulangkaji dan menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh pensyarah.Inilah realiti hidup seorang wanita berkerjaya. Saya yakin ramai yang mempunyai jadual hidup seperti saya dan saya tidak berseorangan dalam hal ini.

Berbalik kepada soal melipat pakaian, biasanya sebelum saya bergegas untuk mengikuti kuliah ( pada waktu petang), saya akan mengangkat pakaian daripada jemuran secara mengikut kelasnya. Semua pakaian suami yang telah saya gantung akan saya angkat dahulu dan terus disimpan ke dalam almari beliau. Seterusnya pakaian saya pula akan saya angkat dan gantungkan terus ke dalam almari saya begitu juga dengan pakaian anak-anak. Saya sengaja mengangkat pakaian-pakaian ini mengikut pemiliknya untuk memudahkan tugasan menyimpan pakaian.



Nah!!!!!!!! mudah bukan. Saya telah berjaya melakukan banyak tugasan dalam satu masa. Bakinya iaitu pakaian kecil-kecil akan saya masukkan terlebih dahulu ke dalam bakul merah dan akan saya lipat secara sambil-sambil kerana ia sudah tidak banyak. Namun!!!!!!!! tidak semua suka menggantung baju. Terpulang kepada individu masing-masing mengikut kesesuaian masa yang kita ada. Mujurlah juga suami saya tidak berkira dalam hal ini. Beliau boleh menerima sekiranya seluar panjang dan kain pelikatnya dibiarkan tergantung di gantungan almarinya. Senang untuk dilihat dan senang untuk diambil. One sweet day, sekiranya saya ada masa yang berlebihan, saya akan secara sambilan melipat kain pelikat atau kain batik atau tuaala atau seluar panjang dan disimpan di rak lipatan.

Atau

Jika pakaian yamg dibasuh tidak banyak. Saya akan mengangkat kesemua pakaian yang digantung dan terus memasukkannya ke dalam almari pemilik pakaian tersebut. Keluarga saya pun tidak terlalu besar. Hanya berlima termasuk saya...

Sebagai seorang yang bukan SUPERWOMAN tetapi mempunyai tugasan seperti seorang SUPERWOMAN, pelbagai tips mudah perlu diamalkan. Ingatlah sebelum kita mahukan orang lain untuk mengasihi, menyayangi dan menjaga kesihatan kita, kita hendaklah terlebih dahulu menjaganya. Kita juga perlu masa rehat dan makanan yang berkhasiat supaya tenaga yang hilang dapat dipulihkan.

Ingat!!!!!!!!! Kita menentukan masa kita sendiri. Kita perlu merancang masa dan jangan biarkan masa meninggalkan kita begitu sahaja........

1 ulasan:

Ms Pinkie Rabbit berkata...

Kak Z..ain ni..bagus betul tips yg kak z beri..maybe bulan Mac ni pembantu rumah saya akan balik.jadi tips2 ni memang berguna untuk saya..terima kasih ye..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...