Jom Ikut Blog Saya

Selasa, 24 Mac 2009

Capsicum annuum

Salam perkenalan buat semua yang sudi menjenguk ke laman penulisan saya yang serba sederhana.
Sebagai mukadimah, saya ingin berkongsi mengenai Capsicum annuum atau lebih dikenali sebagai cili api oleh masyarakat melayu.
Orang utara pula menggelarnya sebagai cabai melaka.
Bagi masayarakat kita yang berketurunan jawa, tumbuhan begini dikenali sebagai lombok rawit.
Bagi saya sendiri, apa-apa pun nama panggilannya, Insya ALLAH dapat saya mengenalinya.
Sebenarnya pada pertengahan julai 2008, hasrat hati saya untuk memulakan kebun sayuran dan bungaan comel di halaman rumah yang hanya sekangkang kera begitu membuak-buak.
Saya begitu teruja untuk menanam tanaman yang boleh digunakan dalam masakan seharian. meskipun ia tidak dapat menambahkan pendapatan; sekurang-kurangnya dapatlah menjimat perbelanjaan harian.
Pokok cili api pertama yang saya miliki, adalah yang telah saya beli secara sudah sederhana besar di nursery di taman yang saya duduki.
Harganya berpatutan dan satu polybeg mempunyai 4 batang pokok. Hanya RM5.
Tanpa tawar menawar, saya terus membeli pokok tersebut dan dibahagikan kepada dua buah pasu.
Pokok ini terlalu cepat mengeluarkan buah dan barulah saya menyedari bahawa ia sebenarnya adalah daripada spesies yang pendek dan merendang dan mengeluarkan banyak buah dalam satu masa. Tetapi buahnya sangat kecil-kecil dan pedas sungguh.
Jika cili ini digunakan untuk membuat sambal belacan atau air asam, maka saya perlu mencampurkan dengan lada besar supaya rasa pedasnya dapat dikurangkan.
Biasanya saya hanya memetik buah cili api ketika saya mahu memasak supaya ia tidak layu atau rosak disimpan terlalu lama.
Oleh kerana penghasilan buah cili ini melebihi keperluan saya, maka banyaklah buah cili yang telah tua jatuh menyembah bumi dan menghasilkan pula banyak anak pokok cili dan kini anak-anak pokok cili ini tidak terkira banyaknya di rumah saya.
Pagi tadi saya berkesempatan menambahkan tanah bakar yang diimpot dari ladang kepala sawit abah saya di Ledang ke dalam pasu-pasu di rumah saya. Dua batang pokok cili api yang telah saya beli (seperti yang saya maksudkan di awal penceritaan tadi) terpaksa saya buang kerana ia sudah kekuningan dan layu.
Meskipun ibu pokok cili api ini telah saya buang, namun keturunannya begitu subur hidup di rumah saya dan saya tidak bercadang untuk mencabutnya kerana meskipun ia masih kecil, ia telah pun menghasilkan buah cili api. Malah ada anak pokok cili yang telah subur di atas tanah.

Sekiranya ada di kalangan pembaca laman ini, yang memerlukan anak pokok cili untuk ditanam di rumah masing-masing; saya dengan sukahati ingin memberikan anak pokok itu secara percuma supaya kita sama-sama dapat menjimatkan perbelanjaan harian.

Yang pentingnya kita perlu ada usaha sedikit dan kesungguhan. Bagi para pembaca yang tidak mempunyai halaman yang luas, tanaman ini juga subur hidup di dalam pasu.
Mudah kan!!!!!!!!
Saya sendiri tidak berhasrat untuk menanamnya di atas tanah kerana ruang halaman yang agak sempit dan dikhususkan untuk anak-anak bermain.

Jangan malu-malu, sekiranya ada yang berminat untuk mendapatkan anak pokok cili ini secara percuma, boleh hubungi saya sekarang!!!!!!! (sementara stok masih ada).

2 ulasan:

ida berkata...

Zakiah...akak nak anak pokok cili ni..tgu akak balik ya...

zakiah berkata...

Akak,
thanx kerana sudi menjenguk laman blog saya.

Insya ALLAH saya akan simpan anak pokok itu dan hadiahkan sempena menyambut kepulangan akak di Malaysia... :)

Selamat maju jaya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...