Jom Ikut Blog Saya

Rabu, 30 Disember 2009

Part 2 : Ubahsuai T-shirt dewasa kepada skirt bertingkat kanak-kanak

Semangat saya begitu membuak-buak untuk mengubahsuai t-shirt2 yang sudah tidak digunakan oleh adik-adik saya.

Terima kasih Kakrul, Fahri, Sukri dan Azmi.....heheheheh....Terima kasih daun keladi.

Pelbagai perancangan menjahit telah ada di dalam minda saya cuma saya tidak berkesempatan untuk merealisasikannya lagi memandangkan baju seragam sekolah anak sulung masih belum siap sepenuhnya dijahit....


Memang seronok menjahit ini....Percayalah...Yang pentingnya ada kemahuan, minat dan sedikit alatan....Kali ini modal kain juga tidak perlu dikeluarkan kerana tidak perlu dibeli...Ubahsuai sahaja...Kalau saudari saudara ada koleksi t-shirt yang sayang untuk dijadikan kain buruk tapi sudah tidak muat digunakan...Marilah kita bersama-sama memulakan projek ini..Niat saya hanyalah untuk berkongsi, manalah tahu jika boleh digunapakai oleh saudari saudara...Sesungguhnya ilham dan ilmu ini datangnya daripada ALLAH s.w.t


Pada waktu ini saya hanya sempat memasukkan 2 jenis skirt bertingkat sahaja....Ukurannya pun saya main agak-agak sahaja....Tak berapa bagus macam tu bukan?, namun ada blog tertentu yang ada menerangkan cara ukurannya yang sangat terperinci...InsyaALLAH suatu hari nanti saya akan ulas tutorial tersebut....Tak sabar rasanya nak berkongsi cara menjahit skirt bertingkat tersebut.


Skirt ini agak ringkas kerana tidak dihias dengan riben dan renda....kerana saya bercadang untuk menjahit beberapa helai skirt untuk anak-anak saya...Cadangnya ada yang ringkas dan ada pula yang akan dihias dan dijahit hiasan bersulam yang telah saya beli lama dahulu di kedai RM1....


Sudi-sudikanlah melihat skirt ringkas ini sebagai pendahuluan tutorial skirt bertingkat....Bagi yang sudah ada idea, marilah kita buat sama-sama ya...Pattern baru skirt nanti akan saya kongsikan bersama dan saya juga bercadang untuk menjahit skirt bertingkat saya sendiri...Suatu hari nanti.... InsyaALLAH


Percayalah....Seronok memakai jahitan sendiri meskipun kurang kemas...Selamat melihat dan Selamat mencuba

a) Skirt bertingkat...keseluruhannya hijau...




b) Skirt bertingkat...belang-belang merah dan biru..Saya sengaja memasukkan logo t-shirt pada tingkat kedua skirt...
















1 ulasan:

Durrah Fatiha berkata...

Salam tahun baru Zakiyah,
Rajin betul buat skirts tu... Akak ni bab2 menjahit tu...jgn haraplah. Memang hopeless. Tangan ni keras sangat agaknya, kesabaran pun kurang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...